Ladbrokes
Isolteam Warm aanbevolen door Wout
Velofollies 2020

Hamme en Christophe Impens maken zich op voor 1ste Flandriencross

Hamme en Christophe Impens maken zich op voor 1ste Flandriencross

Zondag staat de 1ste editie van de Flandriencross op de agenda. Veldritkrant.be blikt vooruit met organisator Christophe Impens, manager van Golazo Sports. “Deze cross maakt me emotioneel”, verrast hij.


Christophe Impens is zo blij als een kind dat zondag zijn sinterklaas gaat krijgen. De ‘grote man’ bij Golazo beschouwt de Flandriencross immers als zijn geesteskind. Voor Impens wordt in het seizoen ’14-’15 het WK niet in Tabor afgewerkt, maar in Hamme.


“Hamme, parel aan de Durme. Oase van rust en water. Zo profileert onze gemeente zich. Wel, zondag doen we die leuze alle eer aan. Zelfs de befaamde Mirabrug –die dienst doet als catwalk voor de renners- zit in de site verwerkt. Alle elementen komen aan bod en vloeien naadloos in elkaar over.”


Zo lyrisch. Golazo –en jijzelf- staat garant voor meer dan honderd evenementen gedurende een jaar. Waarom is de Flandriencross zo speciaal voor Christophe Impens?


“Eerst en vooral omdat dit een thuismatch is. Ik woon op vier kilometer van de omloop. Dat schept een band. Maar er is inderdaad een extra reden. Eigenlijk –toen Golazo de Bollekescross van Jurgen Mettepenningen overnam- hadden we gehoopt op een vlekkeloze overgang. Maar dat was blijkbaar wishful thinking.”


Vertel…


“Ach, eigenlijk wilden we die cross gewoon in Zogge houden, zoals dat twaalf jaar na elkaar het geval was geweest. Met die traditie breken hoefde niet. Tot plots twee landbouwers –de respectievelijke eigenaars van enkele weiden- en de lokale voetbalploeg begonnen dwars te liggen. Wellicht vonden die mensen het een uitgelezen kans om hun eigendommen te behoeden van de mensenmassa. Maar feit is: vanaf dat moment heb ik van de cross in Hamme mijn prioriteit gemaakt. Heb ik er mijn schouders onder gezet.”


“En wat blijkt? Soms heb je wat tegenslag nodig om het geluk te vinden. Want wat we dit jaar in Hamme hebben verwezenlijkt, spreekt tot de verbeelding. Niet alleen qua infrastructuur, maar ook wat de omloop betreft. Geen weidencross meer, maar een mengelmoes van alles wat een veldritliefhebber wenst: Een stukje dijk, een deel park, hier en daar een drassige strook, een aantal typische mountainbikepassages, noem maar op. Ook voor de renners wordt het leuk. Vooral de echte techneuten zullen er hun hart kunnen ophalen. Woensdag zijn de mannen van Sunweb-Napoleon Games het parcours komen verkennen. Mario De Clercq had alvast een complimentje klaar.”


Christophe Impens is op dreef…


“En dat allemaal in een zeer natuurlijke omgeving. Zo hebben we vermeden dat er teveel bruggen werden gebouwd. Dat verpest het landschap. Eén brug staat er, die we dubbel gebruiken. That’s it. Terwijl we wel ijveren voor een grote toegankelijkheid. Ook daar is een prioriteit van gemaakt. En als toemaatje zorgden we voor twee grote staantribunes ter hoogte van de –dubbele- materiaalposten. Het geeft een soort arena-gevoel. Twee keer achthonderd man die het gewoel in de post kunnen aanschouwen vanuit de hoogte.”


Je vertelt het allemaal zo mooi. ‘Een deeltje van de marketingmachine’, zullen criticasters momenteel denken…


“Ik las het artikel op veldritkrant.be waarin stond dat de organisator van Koksijde Golazo een marketingmachine noemt. Helaas, die zogenaamde machine bestaat niet. Wat wel gebeurd is dat Christophe Impens en zijn mensen hard werk hebben geleverd. Net als in Francorchamps trouwens. Ik ga een voorbeeld geven. Weet je dat Erwin Vervecken, mijn echtgenote en ikzelf tientallen keren de regio rond de Mirabrug -mét de fiets- hebben verkend, tot we het juiste en goede parcours te pakken hadden? In onze vrije tijd notabene. Met hart en ziel daarbovenop. Zijn wij dan een marketingmachine? Nee, maar we zijn wel creatief in al onze organisaties. Helaas wordt het woordje marketing dikwijls verward met creativiteit. Als organisator moet je fris blijven, moet je de mensen verrassen. En dat is wat wij proberen. "


Dat jullie met Francorchamps meer publiciteit in de kranten kregen dan Koksijde, klopte anders wel.


"En vind je dat onlogisch? Francorchamps was nieuw. Een Waalse cross in de Hansgrohe Superprestige en op een Formule 1-parcours. Dat spreekt de kranten aan, denk ik. Net zoals Hamme nu nieuw is. Terzelfdertijd ben ik er van overtuigd dat dat volgend jaar weer helemaal anders kan zijn. Dan is bijvoorbeeld het nieuwe in Francorchamps er af. En zal Koksijde opnieuw wat meer aandacht krijgen."


"Trouwens, zo druk hoeven ze zich daar ook niet te maken, denk ik. Ik las dat er 12000 toeschouwers naar de kust zijn afgezakt. Daarmee sta je heel hoog in de ranking. Waarmee ook Koksijde bewijst dat ze prima organisatoren zijn. Maar nog eens, veeg voor eigen deur en wees creatief in plaats van op anderen te schieten. Laat dat de belangrijkste boodschap zijn..."




Zoeken

Kalender

november 2019<< >>
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930