Isolteam - nieuws
AGB 24/24

Wat is er dit jaar aan de hand in de Ronde van Luik?

Wat is er dit jaar aan de hand in de Ronde van Luik?

Te weinig seingevers. Ploegleiders die een alcoholtest moeten ondergaan. Flitscontroles. Een renner die overhoop wordt gereden door een seingever op de motor, uitslagen die pas om 20u beschikbaar zijn,.. Het is maar een greep uit wat er allemaal fout loopt in de Ronde van Luik. Wat is er aan de hand?

Dat de crossers eens te meer de etappe kleurden en domineerden, is amper nog nieuws. En op de websites van de respectieve teams vindt u ongetwijfeld hun verhaal. Eergisteren won Mathieu Van der Poel, vandaag triomfeerde Wout Van Aert. Ook Julien Taramarcaz, Gianni Vermeersch, Michael Vanthourenhout, Philipp Walsleben, Laurens Sweeck, Vinnie Braet, Thijs van Amerongen, Jan Denuwelaere en Niels Wubben toonden zich de voorbije dagen wel eens onderweg.

Top! Het bewijst alleen maar dat de crossteams prima werk leveren. En dat de toppers onder de veldrijders meer inhoud hebben dan sommigen vermoeden. Ook al staan in Luik gerenommeerde beloftenteams aan de start, ploegen die verwacht worden op korte termijn profs af te leveren: de veldrijders trekken er meer dan hun streng.

Maar daar willen we het hier eigenlijk niet over hebben. Wel over wat er de voorbije twee dagen allemaal is misgelopen, daar in het Luikse. Gisteren werd de rit op goed 25 kilometer van de streep geannuleerd, omdat er te weinig seingevers waren voorzien. Maar tezelfdertijd was wel voldoende politie aanwezig om flitscontroles uit te voeren. En alcoholtests bij de ploegleiders af te nemen. Ook vandaag liep het opnieuw fout: leider Mathieu van der Poel werd omvergemaaid door een seingever op de motor, toen die het peloton aan hoge snelheid voorbij reed. Ook dit nog: sommige teams klagen over de slechte -overnachtings-accomodaties. Noem maar op. Deze morgen werd zelfs even een 'staking' in overweging genomen...

Politie grootste boosdoener

Wij wilden wel eens weten wat er scheelt met de organisatie en belden een aantal ploegleiders op. Blijkt het toch wel allemaal mee te vallen. Vooral de politie wordt met de vinger gewezen, terwijl de organisatoren relatief buiten schot blijven. Hieronder geven we enkele reacties mee, bewust anoniem, om niemand in verlegenheid te brengen. Wel waarheidsgetrouw.

Zo was het gisteren blijkbaar een overijverige -of overambitieuze- politiecommissaris die de wedstrijd vroegtijdig beëindigde. "We weten allemaal hoe moeilijk het is om in de huidige tijd voldoende seingevers te rekruteren", klinkt het niet ten onrechte bij een aantal ploegleiders. "Dat probleem kennen we ook in Vlaanderen. En laten we niet rond de pot draaien, als de veiligheid niet meer kan gegarandeerd worden, dan kan er niet gekoerst worden. Punt uit. Dus met de beslissing kunnen we best leven."


Wat minder geapprecieerd worden, zijn de dagelijkse politiecontroles. "Alcoholcontroles zijn verdedigbaar, maar op het randje", klinkt het bijna in koor. "We kunnen ons niet inbeelden dat er ploegleiders zijn die niet professioneel genoeg zijn om te weten dat ze nuchter achter het stuur moeten kruipen. We hebben immers een voorbeeldfunctie. Dus zijn ze eigenlijk overbodig. Maar soit, dat gaat nog. Erger vinden we de flitscontroles in de bebouwde kom. Als je na een afdaling, waar renners aan 70 per uur naar beneden rijden, in een bebouwde kom terecht komt, rijden logischerwijs ook de volgwagens sneller dan toegelaten."

Karavaan gesloten houden?

"Moet er dan geflitst worden? Bovendien wordt de complete karavaan zoals in elke wielerwedstrijd omsloten door organisatiewagens met een rode vlag vooraan en een groene achteraan. Als wij daartussen 30 km/u gaan rijden, waar de renners 55 rijden, waar zijn we dan mee bezig? Is dat veilig? Er wordt in de koersradio voortdurend geroepen om de karavaan zoveel mogelijk gesloten te houden."

We kunnen ons wel vinden in de redenering van die teamleiders. "Misschien zouden ze die agenten beter inzetten als seingever op dat moment. Dan had de wedstrijd niet geannuleerd moeten worden", klinkt het bij een andere ploegleider niet onterecht.
Het incident met Mathieu van der Poel vandaag wordt dan weer eerder als een 'accident de parcours' gezien. "Misschien wilde die seingever op de motor (geen politieagent voor alle duidelijkheid, red) wel superhard zijn best doen na het euvel van gisteren. Kwestie van geen kruispunten onbemand te laten. Al moet hij uiteraard attent blijven als hij het peloton voorbij rijdt. Renners hebben ten allen tijde voorrang." Van der Poel likt trouwens zijn wonden. Zijn hele rechterkant is geschaafd en het is hoogst twijfelachtig of hij morgen de start haalt.

Overnachtingen gebudgetteerd

Ook wat de slaapaccomodaties betreft, vallen de reacties al bij al nog mee. "De renners worden in scholen te slapen gelegd. Dat gebeurt wel meer. Maar als team ben je niet verplicht om daarin mee te gaan", horen we. Blijkt inderdaad na navraag bij de veldritteams. "Dit zijn voorbereidingskoersen op komende winter en die worden budgettair ingecalculeerd", klinkt het. "Zo een rittenkoers kost ons 5000 euro. Een heel bedrag, maar wij slapen liever niet in scholen. Wie dat wel doet, kiest er zelf voor."

Conclusie van het verhaal: de politie wordt met de vinger gewezen, maar de organisatoren gaan vrijuit. "De Ronde van Luik bestaat al heel lang. En we zijn door die mensen steeds goed ontvangen geweest. En iedereen werkt met de middelen die hij heeft. Wij als crossteams zijn blij dat we dergelijke rittenkoersen kunnen rijden als voorbereiding op het veldritseizoen. De kleine ongemakken nemen we erbij. Wat de rol van de politie betreft, daarentegen..."


Foto's: Patje Cosyn




Zoeken

zin om te adverteren

Kalender

november 2020<< >>
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30